субота, 3 грудня 2016 р.

Використання проектних технологій на уроках природознавства

Використання проектних технологій на уроках природознавства в початковій школі

Особистісно-орієнтоване навчання і виховання передбачає впровадження різноманітних інноваційних технологій. Однією з них є метод навчальних проектів. Метод проектів формує в учнів мотивацію до пізнавальної діяльності, націлює вихованців на пошук нових знань, допомагає не тільки сформувати життєвий досвід, необхідний для вирішення життєвих проблем, а й вміння вибудовувати власне життя успішним і значущим.
Метод навчальних проектів — це весь комплекс дидактичних, психолого-педагогічних та організаційно-управлінських засобів, які дають змогу формувати проектну діяльність учнів. Досвід і знання дитина має отримати шляхом діяння, в процесі дослідження, самостійного вивчення.
Метод проектів передбачає наявність соціально значущої для учня проблеми, пошук шляхів її вирішення, практичне впровадження в різні види діяльності. Учень має усвідомити де і як він зможе застосувати отримані знання.
Проект може охоплювати лише один клас або поширюватися на всю початкову школу. Діти виступають у ролі шукачів нової інформації, дослідників, доповідачів. Максимум активного творчого пошуку і можливість проявити себе в тому, в чому ти найкращий. Тобто створення ситуації успіху, такої важливої у початковій школі. Робота над проектом сприяє глибокому засвоєнню знань, розвитку пізнавальних  інтересів, креативному збагаченню особистості.
Метод проектів — основна технологія формування ключових компетентностей учнів, яка дозволяє, використовуючи найменші затрати ресурсів, створити в навчальному процесі умови діяльності, максимально наближені до реальних. Проект визначається як комплекс дій, який спеціально організований вчителем і самостійно виконується дітьми. Метод проектів є ефективним, оскільки стимулює практичну проектну діяльність учнів та дозволяє формувати весь набір компетентностей:
· соціальних (навики роботи в групі);
· інформаційних (вміння самостійно здобувати інформацію, обробляти її, класифікувати, використовувати різні інформаційні джерела);
· комунікативних (спонукає ставити запитання, відповідати на них, висловлювати власну думку);
· саморозвитку та самоосвіти.

Участь у проекті розвиває у дітей дослідницькі та творчі здібності, здатність до самовизначення, вміння самостійно конструювати свої знання, орієнтуватись в освітньому просторі, планувати свою роботу і час та презентувати її. Працюю над проектною діяльністю більше десяти років, це дало можливість випробувати її на уроках та в позаурочний час. Активно використовую метод проектів на уроках природознавства. Починаю роботу над проектом з першого класу, працюючи з групою дітей, залучаю батьків. Для першого класу це короткотривалі проекти, що не вимагають значних зусиль: «Родина», «Пори року», «Овочі», «Птахи». Це невеликі за обсягом інформаційні проекти (збір інформації, узагальнення знань). Розпочинаю з повідомлення теми та орієнтовного плану роботи. Діти вносять зміни, пропозиції. Готуємо «Чарівну скриньку», до якої будемо складати повідомлення, інформацію, малюнки, фотографії, інколи там з’являються камінці, мушлі, шишки – все куди може привести дитину багата уява та пошуки. Домовляємося про форму творчого звіту: це може бути урок, інтелектуальна гра, виставка, збірка учнівських робіт, концерт. Діти вибирають собі завдання залежно від можливостей, здібностей, бажання. Разом розглядаємо зібраний матеріал, обговорюємо, ділимось враженнями. Поступово кількість учасників проектів збільшується, та й самі проекти стають тривалішими. Паралельно можна працювати над кількома проектами, поширюючи їх у різні сфери діяльності учнів. Діти мають змогу вибрати для себе завдання, з яким вони впораються якнайкраще, показати товаришам, батькам, вчителям свої здібності, можливості. З часом діти стають більш активними, самі починають пропонувати новий проект, добре орієнтуються в інформаційному просторі, не стоять осторонь класних та шкільних справ. У третьому - четвертому класах працювали над проектами: «Чому ліси називають «легенями планети?», «Дослідження твердих тіл», « Як охороняти природу рідного краю», «Шумлять дерева мого краю», «Цілющі скарби рідної землі», «Історія мого села». Ці проекти включають дослідницьку роботу, завдання творчого характеру.

   Вивчаючи тему «Всесвіт і Сонячна система», працювали над навчальним проектом «Про які мандрівки просторами космосу ти мрієш?». Під час роботи над проектом, відвідали планетарій у місті Дніпро. Створили презентацію «Сонячна система». Виготовили модель Сонячної системи. Презентували гру для молодших школярів «Зореліт». Така різнопланова робота допомагає задіяти у проекті всіх учнів. Навіть пасивні школярі не залишаються  осторонь, а знаходять для себе цікаві завдання. Під час вивчення теми «План і карта», організували виставку компасів, створювали план – карту «Мій улюблений куточок села».  Провели гру на місцевості «Пошук скарбів». Де кожна з команд за допомогою компаса та карти шукала свій скарб у шкільному саду. Готували повідомлення «Про що може розповісти карта ?» У четвертому класі працюємо над проектом «Океани та материки». В межах роботи над проектом створили ігри «Рибалка» (вудочка з магнітом та мешканці океану з металевими скріпками), «Пазли»(материки і океани). Організували гру-подорож «Навколо світу». Провели вікторину «Що ти знаєш про природу материків та океанів?»


 Робота над такими проектами потребує не лише опрацювання значної кількості інформації, а й спілкування з різними людьми, екскурсій, формування певних практичних навичок. Такі проекти розвивають дослідницькі та творчі здібності учнів, виховують колективізм, посилюють мотивацію до навчання, змінюють психологічний клімат у класі. У роботі над проектами виявляється максимальна самостійність учнів у формуванні мети і завдань, пошуку потрібної інформації. Отже, праця над проектами, як одним із видів інноваційної педагогічної діяльності дає змогу сучасній школі не тільки робити навчально-пізнавальний процес привабливішим, не тільки здобувати глибші знання, а головне — навчити дітей вчитися із задоволенням.


     Завдяки використанню проектних технологій на уроках природознавства розширився кругозір та удосконалилося орієнтування учнів у навколишньому світі, сформувалися первинні суспільно-політичні уявлення, елементи громадських та патріотичних почуттів. Така організація навчання сприяє не тільки підвищенню якості навчання, а й забезпечує емоційне благополуччя та психологічний комфорт. Після тривалого використання проектних технологій на уроках природознавства вдалося перетворити цей предмет на улюблений, значно покращити успішність учнів з природознавства. Всі учні класу мають достатній та високий рівні досягнень з цього предмету.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Disqus Shortname

Comments system